Najnowszy odcinek podcastu #2historykow1mikrofon pt. „Historyk obywatelem” jest już dostępny online. Tym razem zaczęliśmy od wypieków. Ale nie na twarzy! Choć jeden z nas zapłonił się na wieść o tym, co drugi zjada z chałką.
Potem przeszliśmy płynnie do nowinek, w których jeden z nas opisywał poszukiwania wrocławskich, a właściwie breslauerskich odpowiedników lwowskich baciarów. Wnioski był dość zaskakujące, ale zakończyły się apelem do słuchaczy. Drugi z nas odwdzięczył się korzeniami stereotypów i rozważaniami nad polską anarchią lub nieporządkiem w myśli niemieckiej.
W ramach lektur jeden z nas przedstawił najnowszy reportaż o przeszłości i teraźniejszości ściśle splecionych i wciąż zmiennych we Lwowie. Drugi zajął się szeregiem publikacji dotyczących Polaków w Niemczech, ale też pewną rozmową, w której zajęto się poprzednio przez nas polecaną lekturą. A jednocześnie rozdyskutowywano w niej problem stereotypów w relacjach niemiecko-polskich. Niekoniecznie dość udatnie zdaniem jednego z nas.
W części głównej podjęliśmy wątek pojawiający się w jednym z ostatnich artykułów prof. Jana Grabowskiego – czy historyk nie powinien wypowiadać się o problemach bieżących z perspektywy swojego doświadczenia zawodowego? Wskazywaliśmy, że jest to zaskakujące zastrzeżenie, sformułowane przez jednego z polskich utytułowanych i prominentnych historyków. Podkreślaliśmy, że dziwi ono zwłaszcza dziś, gdy społeczeństwo wręcz odrzuca i wypiera profesjonalne opinie historyków.
Uważamy, że to powinno jeszcze bardziej motywować nas do promowania opinii i informacji płynących z rzetelnych badań naukowych. To jest nasza powinność jako historyków i obywateli, także wtedy, jeśli nasze opinie wypływające z wiedzy o przeszłości nie odpowiadają którejś ze stron politycznego sporu.
Jesteśmy uwikłani w życie społeczne, tak jak średniowieczni kronikarze pisząc, zwracamy się do najbliższego nam otoczenia społecznego. Nie powinniśmy zapominać o tym, co jesteśmy mu winni jako obywatele posiadający unikalną wiedzę. Nawet, jeśli nie zawsze ona jest doceniana.
Ramówka:
- Rozgrzewka:))
- Nowinki / starowinki – 2:38
- Lektury – 17:16
- Temat przewodni – 48:41
Wymienione w czasie audycji publikacje i materiały:
- Ziemowit Szczerek, Wymyślone miasto lwów, Czarne, 2022 https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/wymyslone-miasto-lwow (ostatni dostęp: 7.11.2022)
- Józef Borzyszkowski, „Lud polski się nie da…”, Gdańsk 1989.
- Kaschuben. Die Erfahrung des Genzlandes. Kaszubi. Doświadczenie pogranicza, „Deutsch-Polnisches Magazin / Magazyn Polsko-Niemiecki Dialog”, 2022, nr 141, https://przegladpolityczny.sklep.pl/kategoria-produktu/magazyn-polsko-niemiecki-dialog/ (ostatni dostęp: 7.11.2022)
- [Prawo do niuansu] Polacy i Niemcy. Siła negatywnych stereotypów. Jarosław Kuisz, Krzysztof Rak, Jerzy Haszczyński, https://kulturaliberalna.pl/2022/11/04/prawo-do-niuansu-polacy-i-niemcy-sila-negatywnych-stereotypow/ (ostatni dostęp: 7.11.2022)
- Historyk nie może milczeć. Chyba że jest neohistorykiem, tyle wartym co neosędzia. Grabowski polemizuje z Janowskim, „Gazeta Wyborcza”, 2.11.2022, https://wyborcza.pl/alehistoria/7,121681,29096128,historyk-nie-moze-milczec-chyba-ze-jest-neo-historykiem-tyle.html (ostatni dostęp: 7.11.2022)
Breslauerski odpowiednik baciara to rojber. Wiem to od przedwojennego wrocławianina. Słowo używane zarówno w schlesich, jak i w wysokoniemieckim.