Sytuacja była poważna. Straty – niemożliwe do oszacowania. I nie szło nam o żaden raport! A zastaliśmy zgliszcza. Zebrawszy się jednak w sobie opowiadaliśmy – jeden z nas o źródłowym przekładańcu średniowiecznych Brytów. Drugi zaś opowiedział o dziedzictwie pcheł, jednak bardzo materialnym.
W części poświęconej przekazom kultury pierwszy z nas wskazał na nowe wydanie opowieści o korzeniach etyki europejskiej i o nowym odcinku podcastu naszych przyjaciół wahających się, czy uczeń powinien mieć poglądy? Drugi z nas podzielił się wrażeniami z lektury i oglądu pięknego albumy znalezionego w niecodziennym miejscu. Oraz przedstawił zbiór esejów pewnego polskiego mediewisty poświęconych niecodziennym tematom.
W części głównej skupiliśmy się na zagadnieniu wartości edukacji. Dlaczego chciano się edukować drzewiej i czy przypadek pewnego collegium jest znakiem czasu, to jest komercjalizacji edukacji, czy jednak wyjątkiem? Zgodnie wskazaliśmy, że od dawna już edukację przelicza się na wymierne korzyści. Ale też nie poddając się tej presji wskazaliśmy na głębsze korzenie wiedzy, bez których system edukacji pozostanie tylko maszynką do drukowania kolejnych dyplomów.
Ramówka
- Rozgrzewka:))
- Nowinki / starowinki – 5:04
- Lektury – 20:52
- Temat przewodni – 40:50
Wymienione w czasie audycji publikacje i materiały:
- Alasdair Macyntire, Krótka historia etyki, Warszawa: PWN, 2022 https://ksiegarnia.pwn.pl/Krotka-historia-etyki,68430891,p.html
- Podcasterix, odcinek 83: Czy uczniowie i uczennice muszą mieć poglądy? https://szkolaedukacji.pl/podcasterix/
- Blog: Krzysztof Ruchniewicz, Zapomniana leikistka? Marion Gräfin Dönhoff, http://wielkahistoriamalegoaparatu.eu/zapomniana-leikistka-marion-grafin-donhoff/
- Jan M. Piskorski, Bitwy o przeszłość. Nauka, polityka, media, edukacja, Kraków 2024, https://www.universitas.com.pl/produkt/4389/Bitwy-o-przeszlosc-Nauka-polityka-media-edukacja