Następny odcinek podcastu #2historykow1mikrofon pt. „Rozgorączkowana historia” jest już dostępny online. Jak badać emocje i rozmawiać o nich? Czy historyk potrafi od nich abstrahować i skoncentrować się jedynie na beznamiętnym przekazie przeszłości? Jakie powinny być podręczniki historyczne? Na te i inne pytania szukaliśmy jak zwykle odpowiedzi w dwójkę. Podzieliliśmy się także uwagami o lekturach, podcastach i stronach internetowych. Zastanawialiśmy się też nad wyzwaniami przed dzisiejszą szkołą wobec napływu uchodźców z Ukrainy, jak przygotować szkoły, jakie działania podejmuje państwo. Zapraszamy do słuchania i komentowania.
Wymienione w czasie audycji publikacje i materiały:
- Jędrzej Słodkowski, Kolejny mocny antywojenny klip rosyjskiej gwiazdy. „Na moim grobie świeże kwiaty”, „Gazeta Wyborcza”, 20.03.2022
- Krzysztof Ruchniewicz, Solidarność z Ukrainą. Mural w Oławiem, „publichistory&visualhistory”, 20.03.2022
- tenże, Tablica z Góry parkowej, „blogihistoria”, 20.03.2022
- Wołów. Historia miasta, red. Edward Czapiewski, Rafał Nowakowski, Wrocław, Chronicon, 2019
- Empires and Communities in the Post-Roman and Islamic World, C. 400-1000 CE, red. Rutger Kramer and Walter Pohl, Oxford, Oxford University Press, 2021
- Podcasterix, odcinek specjalny: Jak uczyć, żeby nie dzielić, (ostatni dostęp: 21.03.2022)
- Basil Kerski, Gdańsk, Bagdad, Berlin. Oblicza (mojej polskiej) tożsamości (i solidarności), Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2022
- Karl Schlögel, Deutschland kommt eine besondere Verantwortung zu, „Neue Zürcher Zeitung”, 19.03.2022
- Karl Schlögel, Deutschland kommt eine besondere Verantwortung zu, „Neue Zürcher Zeitung”, 19.03.2022