Najnowszy odcinek podcastu #2historykow1mikrofon pt „Między-narodowe nauczanie historii” jest już dostępny online. Zaczęliśmy od dyskusji o podróżach. Małych i dużych, a zwłaszcza o pięknym niebie Katalonii.
W ramach ciekawostek jeden z nas opowiadał o nieprostych losach włoskich specjalistów od sprzedaży fresków, którzy ocalili romańskie malowidła z Pirenejów. A także o pięknie, jakie może wnieść nowoczesna technologia do romańskich kościółków w pirenejskich dolinach. Jednocześnie zrobiliśmy przeskok, by omówić nasze dolnośląskie freski zachowane poza głównymi szlakami turystycznymi. W tym pewną taczkę. Drugi z nas opowiadał o niełatwych losach tablicy upamiętniającej miejsce urodzin Róży Luksemburg oraz grobowca poświęconego Róży Luksemburg i Karla Liebknechta, a także o planowanej wycieczce śladami pomordowanych.
W sekcji literackiej jeden z nas opowiadał historycznych korzeniach patriarchalnego dyktatu w przestrzeni publicznej. Drugi przedstawiał dyskusje nad sposobem nauczania historii austriacko-czeskiego pogranicza oraz nowe inicjatywy związane z przedstawieniem przeszłości i teraźniejszości ‘zaginionego Kraju Sudeckiego’. A także nowe publikacje omawiające wspólnie, z perspektywy czeskiej i austriackiej, głównie XX-wieczne relacje obu państw i narodów. Wreszcie ciekawą, multimedialną publikację dotyczącą pomników na pograniczu narodowym. Nie obeszło się bez długiej o siostrzanym podcaście Podcasterix. Ważne tematy, ważne rozmowy.
W części zasadniczej dyskutowaliśmy o sensie nauczania historii w sposób ponadnarodowy. Ale też o przyczynach stałej obecności perspektywy narodowej w edukacji historycznej. A ta jest obecna w dydaktyce historii nie tylko w Polsce. Wskazywaliśmy na zalety podręczników pisanych z różnych punktów widzenia, opatrzonych ‘katalogiem rozbieżności’, które pozwalają spojrzeć na przeszłość w nowy, odległy od tego, co słyszymy wokół siebie, sposób. Zastanawialiśmy się też, jakie są skutki gubienia nienarodowej perspektywy w edukacji historycznej. I apelowaliśmy o edukację otwartą, w której w centrum nie będą chwilowe interesy polityków i ideologów wszelkiej maści, lecz otwarte, rozumiejące świat umysły dzieci i młodzieży.
Ramówka:
- Rozgrzewka:))
- Nowinki / starowinki – 5:58
- Lektury – 22:09
- Temat przewodni – 51:05
Wymienione w czasie audycji publikacje i materiały:
- Rebeka Endler, Patriarchat rzeczy. Świat stworzony przez mężczyzn dla mężczyzn, tłum. Barbara Bruks, Kraków 2022, https://www.znak.com.pl/ksiazka/patriarchat-rzeczy-swiat-stworzony-przez-mezczyzn-dla-mezczyzn-rebekka-endler-222748 (ostatni dostęp: 28.11.2022)
- Podcast: Podcasterix: #30 Czy uczymy jak w latach 80′., https://szkolaedukacji.pl/podcasterix/ (ostatni dostęp: 28.11.2022)
- denk.mal digital. Ausgewählte Denkmäler in der bayerisch-böhmischen Grenzregion, https://www.uni-passau.de/denkmaldigital (ostsatni dosten: 28.11.2022)
- Zmizele Sudety / Das verschwundene Sudetenland, Vidal / Hrsg. von Antikomplex, Redakce / Redaktion, Petr Miksicek, Ondrej Matejka, Mater Sprung, Susanne Spurna, 6, upravene vydani / Sechste, überarbeitete Aufl., b.m.w. 2006, https://www.academia.cz/zmizele-sudety-das-verschwundene-sudetenland-6-vyd–antikomplex-a-kol–antikomplex-o-s–2015?id=zivotni-prostredi (ostatni dostęp: 28.11.2022)
- Nachbarn. Ein österreichisch-tschechisches Geschichtsbuch, Niklas Perzi, Ota Konrád , Hildegard Schmoller (Hrsg.), Václav Šmidrkal, Weitra 2019, https://www.bibliothekderprovinz.at/buch/7459/ (ostatni dostęp: 28.11.2022), https://www.oeaw.ac.at/ihb/forschungsbereiche/geschichte-der-habsburgermonarchie/forschung/abgeschlossene-projekte/oesterreichisch-tschechisches-geschichtsbuch (ostatni dosten: 28.11.2022)
- Materiały edukacyjne do austriacko-czeskiego podręcznika do historii, https://www.cesiarakusane-proskoly.cz/geschichtsbuch-didaktik/ (ostatni dostęp: 28.11.2022)