Najnowszy odcinek podcastu #2historykow1mikrofon pt „Edukacyjny ekosystem” jest już dostępny online. Tym razem nasze egzystencjalne dyskusje rozpoczęliśmy od kwestii włosów i płciowych schematów postrzegania partnerów dyskusji. Płynnie przechodząc na temat podróży i chińskich zupek w czasach inflacji. Czyli wracamy do historii.

W ramach starych nowinek jeden z nas opowiadał o kielichu, a w zasadzie czarze, którą wyorano przy drodze, a która jest dziś jednym z najcenniejszych zabytków wczesnego średniowiecza w Polsce. Tylko niewiele o niej wiadomo. Drugi z nas szeroko i oferując kilka możliwości interpretacyjnych omówił genezę i znaczenie terminu ‘prasa gadzinowa’. W ogóle nie odnosząc tego do teraźniejszości. W ogóle.

W ramach lektur jeden z nas przedstawił wyniki badań archeologicznych w Puszczy Białowieskiej, ale w odniesieniu do znaczenia tego rodzaju badań dla próby ujęcia niezakłóconego działaniami człowieka krajobrazu kulturowego wieków średnich. Drugi z kolei szeroko przedstawił pewien album z podróży – nie swojej – z intrygującymi zdjęciami. Następnie omówił pewną audycję z czasem w tytule, a następnie biografię twórcy polskiego młodego Indiany Jonesa w ciężki czasach PRL.

Głównym tematem naszego spotkania była edukacja historyczna. I nie chodziło nam o ponarzekanie na brak zainteresowania uczniów, złe programu nauczania, tendencję do upolityczniania historii jako przedmiotu szkolnego. Kluczowe znaczenie ma dla nas pytanie o przyczyny załamania atrakcyjności historii jako ścieżki do poznawania teraźniejszości?

Stawiamy pytania o przyczyny braku szacunku do historii jako gałęzi wiedzy i o konsekwencje banalizacji historii jako przedmiotu szkolnego. A przede wszystkim upominamy się o całościowe podejście do szerokiego ekosystemu wiedzy o przeszłości. Bo przeszłość nie tylko nas otacza, ale determinuje nasze schematy myślowe, kulturowe kody komunikacyjne, wreszcie dostarcza – lub nie – narzędzi interpretacyjnych do rozumienia – lub nie – działań politycznych, procesów społecznych.

Upominamy się o historię poważną, kompleksowo rozumianą, bez której społeczeństwo demokratyczne nie jest w stanie racjonalnie funkcjonować.

Ramówka:

  • Rozgrzewka:))
  • Nowinki / starowinki – 3:56
  • Lektury – 15:22
  • Temat przewodni – 47:34

Wymienione w czasie audycji publikacje i materiały:

  • Hans Albers: Nimm mich mit, Kapitän, auf die Reise, https://www.youtube.com/watch?v=d1DahraNxwE (ostatni dostęp: 9.11.2022)
  • Przemysław Urbańczyk, Skatalogowałem ślady człowieka w Puszczy Białowieskiej, 03.11.2022, https://wyborcza.pl/7,75400,29101001,prof-przemyslaw-urbanczyk-mediewista-skatalogowalem-slady.html (ostatni dostęp: 14.11.2022)
  • Zabierz mnie w podróż, kapitanie. Zdjęcia Hansa Kramarza z podróży na Górny Śląsk w 1956 roku, pod red. Moniki Rosenbaum /Nimm mich mit, Kapitän, auf die Reise. Fotografien von Hans Kramarz’ Reise nach Oberschleichen 1956, hrsg. von Monika Rosenbaum, Gliwice-Opole 2021, https://www.silesiaprogress.com/pl/p/Zabierz-mnie-w-podroz%2C-kapitanie/1534 (ostatni dostęp: 14.11.2022)
  • Rozmowa red. Agaty Rokickiej z autorem biografii A. Szklarskiego Jarosława Molendy pt. „6.11.2022 – Tata Tomka nie tylko na wojennej ścieżce”, https://radioszczecin.pl/245,1019,6112022-tata-tomka-nie-tylko-na-wojennej-sciezce?fbclid=IwAR0u73YUK3gRCsoX9QOzBriX402vhByj27YKiGiGBc9ewkSKewVNZP9LboA (ostatni dostęp: 8.11.2022)
  • Jarosław Molenda, Alfred Szklarski – sprzedawca marzeń. Pierwsza biografia twórcy przygód Tomka Wilmowskiego, Warszawa 2022, https://ipn.gov.pl/pl/publikacje/ksiazki/171248,Alfred-Szklarski-sprzedawca-marzen-Pierwsza-biografia-tworcy-przygod-Tomka-Wilmo.html (ostatni dostęp: 14.11.2022)
close

NEWSLETTER

Jeśli chce Pani/Pan być na bieżąco informowana/y o najnowszych odcinkach podcastu, prosimy o zapisanie się na bezpłatny newsletter i dołączenie do innych subskrybentów.
Zamawiając bezpłatny newsletter, akceptuje Pan/Pani zasady opisane w Polityce prywatności. Wypisanie się z prenumeraty newslettera jest możliwe w każdej chwili.

Wypisanie się z prenumeraty newslettera jest możliwe w każdej chwili.