Muzea dla muz? Dla muzealników? Czy dla uczestników kultury?

Zacznij słuchać

Po długiej przerwie spowodowanej pandemią muzea ponownie otwierają swoje wrota. Czy korzystając z ich oferty, zastanawiamy się nad ich przeznaczeniem? Jak je scharakteryzować? Czy muzea narodowe mają nadal sens? Jakie założenie im przyświecają obecnie? Czy są wykluczające czy włączające? Czy muzea, siedziby muz, mają konkretne zadania do wykonania we współczesnych społeczeństwach? A może służą jedynie muzealnikom (i eksponatom)? W czasie rozmowy przekonujemy, że jako świadomi uczestnicy kultury winniśmy korzystać z oferty muzeów, jednak za każdym razem zwracać krytyczną uwagę na ich przesłanie. Naszym zdaniem, pełnią one ważną rolę edukacyjną i w ten sposób kształtują kolejnych świadomych odbiorców (ale przyszłych kreatorów) kultury.

Wyzwania

Stosowanie różnych form popularyzacji historii to jeden ze stałych tematów w naszych rozmowach. Pandemia dodatkowo wzmocniła potrzebę bliższego zajęcia się tym problemem. Bardzo nas cieszy, że jedna z form popularyzacji tematyki historycznej, podcast, spotkał się z życzliwym przyjęciem naszym słuchaczy.

Nie ukrywamy, że cotygodniowe nagrywanie nowego odcinka jest dla nas przyjemnością i radością, choć każdy z nas ma różne sprawy zawodowe na głowie. Jednak sami widzimy, że chęć spotkania, wyłączenia się na 40 minut od zgiełku bieżących spraw, pozwala nam niejako wrócić do korzeni naszej intelektualnej tożsamości, skoncentrować się na rozmowie, po prostu cieszyć się historią.

Paliwem są dla nas także nasze Słuchaczki i Słuchacze, którzy wiernie towarzyszą nam w naszych rozmowach, komentując, zadając pytania i nie pozwalając na dłuższe przerwy.

Lektury, lektury i dzwonek

To właśnie dzięki takim reakcjom wiemy, że niektóre nasze pomysły znajdują pozytywny oddźwięk. Od kilku dobrych tygodni dzielimy się naszymi lekturami. Ostatnio jako przerywnik i element dźwiękowy wzbogacający nagranie doszedł dźwięk dzwonka.

W czasie naszych rozmów możemy oczywiście jedynie krótko rekomendować wybrane publikacje. Czasami zdarza się, że niektórzy autorzy sami zwracają nam uwagę na swoje nowości.

W tym odcinku wprowadziliśmy nowy element, którym jest konkurs. Dziennikarz i pisarz Bartosz T. Wieliński przekazał nam trzy egzemplarze nowej książki pt. Wojna lekarzy Hitlera. Jak można się przekonać po reakcjach w internecie, jego publikacja rozchodzi się jak przysłowiowe „świeże bułeczki”. Temat podjął bardzo trudny, jednak książka jest napisana z dużym znawstwem, wrażliwością, które nie wykluczają swady polemicznej.

Autor za naszym pośrednictwem zadał pięć pytań (podajemy je na końcu wpisu). Pierwsze trzy osoby, które poprawnie odpowiedzą na nie, otrzymają egzemplarz jego publikacji (odpowiedzi proszę wysyłać do Krzysztofa Ruchniewicza). Czekamy na odpowiedzi do piątku, 14 maja do godziny 10.00. Nagrodzonych wymienimy w czasie naszej następnej rozmowy.

Siedziby muz?

Jedna z ostatnich lektur zwróciła naszą uwagę na rolę muzeów i ich różny charakter. Już dawno przestały być jedynie wysublimowanymi siedzibami muz, strzeżonym przez muzealników królestwem ciszy i kapci dla zwiedzających.

Dzisiaj oczekujemy od nich bardzo wiele, także – co tu kryć – rozrywki. Naturalnie żaden z nas nie podważa istnienia muzeów zamkniętych, są one częścią naszej kultury i edukacji, swoistą arką. Zwiedzanie ich jest jednym z obowiązkowych programów kształcenia kolejnych pokoleń.

Muzea narracyjne mają jednak inny charakter i pełnią inne role. Nie jesteśmy też przeciwni muzeom narodowym, choć to koncept dość polityczny. Są one ważną częścią budowy tożsamości i wspólnoty.

Jednak każde z nich w programie powinno zawierać również uniwersalne przesłanie. Tylko w ten sposób wystawy będą zrozumiałe przez zwiedzających o innych tożsamościach i miejscach pochodzenia.

Na kilka przykładach przybliżamy ten problem. Opowiadamy także o jednej z wystaw, która dopiero w czerwcu będzie otwarta dla zwiedzających. W przeszłości jej temat budził duże kontrowersje, jak będzie dzisiaj, wkrótce się przekonamy.

Wymienione w audycji publikacje:

Wawrzyniec Kowalski, The Kings of the Slavs. The Image of a Ruler in the Latin Text of The Chronicle of the Priest of Duklja, Leiden 2021.

Historia wizualna. Obrazy w dyskusjach niemieckich historyków, pod red. Magdaleny Saryusz-Wolskiej, Warszawa 2020.

Christian Kuchler, Lernort Auschwitz. Geschichte und Rezeption schulischer Gedenkstätten 1980-2019, Göttingen 2021.

Pytania red. Bartosza T. Wielińskiego

  1. Jak się nazywał lekarz, który opiekował się Hitlerem podczas jego pobytu w Landsbergu?
  2. Ile kancelarii obsługiwało Adolfa Hitlera po 1934 r.?
  3. W pobliżu jakiego miasta znajdowała się połowa kwatera głównej Führera o kryptonimie „Wilkołak”?
  4. Jak się nazywał lekarz, który przeprowadził sekcję zwłok Hitlera?
  5. Na terenie jakiego kraju Amerykanie przetrzymywali pojmanych nazistowskich dygnitarzy przed rozpoczęciem Procesu Norymberskiego?

NEWSLETTER

Jeśli chce Pani/Pan być na bieżąco informowana/y o najnowszych odcinkach podcastu, prosimy o zapisanie się na bezpłatny newsletter i dołączenie do innych subskrybentów.
Zamawiając bezpłatny newsletter, akceptuje Pan/Pani zasady opisane w Polityce prywatności. Wypisanie się z prenumeraty newslettera jest możliwe w każdej chwili.

Wypisanie się z prenumeraty newslettera jest możliwe w każdej chwili.
Udostępnij
Translate »