Jednym z nowych mediów, które wypróbowałem w tym roku, był podcast. Z moim kolegą uczelnianym, prof. Przemysławem Wiszewskim, rozpoczęliśmy nagrywać podcast #2historykow1mikrofon. Szybko utworzyłem także stronę projektu. Nasz podcast jest dostępny na różnych platformach. Jak się do tego zabraliśmy? Jakie problemy musieliśmy pokonać? Jakie wyzwania stoją jeszcze przed nami?
Moda na podcasty
Podcasty są na ustach wszystkich. Wielu je nagrywa, a mnóstwo słucha. Dlaczegoż więc nie spróbować wystartować z własnym podcastem? Od pomysłu do wykonania był jeden krok.
Z kolegą instytutowym, prof. Przemysławem Wiszewskim, od dłuższego czasu interesowaliśmy się nowymi mediami, możliwościami wykorzystania ich w pracy historyka. Zamknięcie uczelni w związku z zagrożeniem epidemicznym dodatkowo zmotywowało nas do działania. Mieliśmy trochę więcej czasu, chcieliśmy go lepiej, ale też niekonwencjonalnie wykorzystać.
Nagranie pierwszej odcinka poprzedziły rozmowy z radiowcami, lektura różnych poradników (na polskim rynku nadal brak jest dobrego opracowania na ten temat). Pomocne okazały się programy instruktażowe w internecie (m.in. Marka Jankowskiego).
Początkowo mieliśmy jeden mikrofon (stąd nazwa podcastu), potem doszedł drugi. Postanowiliśmy przygotowywać naszą audycję w rytmie tygodniowym. Zmienialiśmy miejsca nagrania, w końcu zdecydowaliśmy się na jedno. Akustyka może nie jest optymalna, ale sąsiedztwo książek (nagrywamy w bibliotece) jest inspirujące.
Technika nagrania
Zaczynaliśmy od zera. Nasze kontakty z mikrofonem były ograniczone do sporadycznego udziału w audycjach radiowych. Wypowiadaliśmy się na takie czy inne tematy, strona techniczna nie interesowała nas.
Teraz sytuacja się zmieniła. By nowy odcinek mógł się ukazać na czas, musieliśmy pokonać trzy etapy: nagrywanie, edycja i publikacja (zobacz także schemat). Od początku ustaliliśmy, że nasze podcasty nie bedą dłuższe niż 30 minut. Będziemy je publikować raz w tygodniu (poniedziałek o godzinie 8.00). Wersji audio będzie towarzyszyć szerszy opis, który zamieścimy w dwóch wersjach, krótszej na portalach audio, dłuższy na stronie internetowej naszego projektu. Łatwo zaplanować, trudniej wykonać…
Sam wybór programu do edycji trwał tygodniami, w końcu udało się znaleźć taki (Hindenburg), który nas przekonał szeroką gamą możliwości i łatwością obsługi (kluczowa była intuicyjność w obsłudze). Wkrótce doszedł jeszcze jeden (Acoustica), który posiada większy zestaw rozbudowanych filtrów, do wykorzystania także w pierwszym programie.
Z biegiem czasu ustaliliśmy konkretny dzień na nagranie, tylko w jednym przypadku nagrywaliśmy zdalnie (ale i ten problem udało się pokonać). Zdecydowaliśmy się na jeden portal do gromadzenia nagrań (soundcloud). Nasze odcinki można jednak bez problemu znaleźć na wszystkich portalach audio. Szybko uruchomiliśmy stronę internetową projektu. Ostatnim wyzwaniem było umieszczanie plików audio na YouTube. Czyniliśmy to za pomocą płatnej usługi, teraz korzystamy z bardzo dobrej aplikacji (FusionCast).
Reakcje
Nasz podcast spotkał się z dużą życzliwością. Mamy już stałych słuchaczy. Stale poprawiamy jakość nagrań. W przyszłości większą uwagę musimy zwrócić na pozyskiwanie nowych słuchaczy i komentarzy. Życzylibyśmy sobie żywszej wymiany opinii ze słuchaczami.
Warto jeszcze wspomnieć o podziale samego nagrania na części. Generalnie każdy odcinek składa się z trzech części: intro i outro oraz właściwej części nagrania. W ostatnich odcinkach wprowadziliśmy informacje o czytanych przez nas książkach.
Można się zastanowić nad sposobem nagrywania części stałych. Zastanawiamy się, czy nie warto oddzielić części głównych przerywnikami muzycznymi. Jeszcze nie mamy wyrobionego zdania na ten temat.
Nie ulega wątpliwości, że w ostatnich miesiącach stworzyliśmy dużo różnych materiałów. Dostępne są pliki audio, a poruszone przez nas tematy są do pogłębienia na stronie internetowej projektu. Może po 50 odcinku warto będzie z tych tekstów zrobić wybór i opublikować w formie ebooka?
Są to pytania / wyzwania, przed którymi stoimy u progu nowego roku, postaramy się z nimi zmierzyć już wkrótce.
A teraz pora na podziękowanie wszystkim, którzy przyczynili się do powstania podcastu #2historykow1mikrofon: naszym żonom za (anielską) cierpliwość, radiowcom i informatykom za wszelkie (po)rady (w ujęciu alfabetycznym: Michałowi Listosowi, Joannie Mielewczyk, Tomaszowi Sikorze i Tomaszowi Wołodźce), a przede wszystkim słuchaczom za ich stałą zachętę do nagrywania następnych odcinków.
Podcast w liczbach
Emisja pierwszego odcinka: 9 maja 2020 r.
Emisja: w poniedziałek o godz. 8.00.
Liczba odcinków: 30 (plus 00. Zapowiedź)
Liczba odsłuchów (stan na 24.12.2020): 3663 (tylko wg soundcloud).
Liczba subskrybentów podcastu (tylko wg soundcloud): 19.
Liczba subskrybentów newslettera strony www projektu (stan na 24.12.2020): 16.
Liczba (jednostkowych) wejść na stronę www projektu (stan na 24.12.2020): 1239 (wywołań 2987).
Liczba wejść na stronę www projektu z podziałem na kraje: Polska (2503), USA (221), Niemcy (171), Irlandia (12), Chiny (11), Wlk. Brytania (11), Austria (10) i inne.
Najchętniej słuchane: 01. Rocznice i 12. Konfrontacje z mitami.
Najczęściej wywoływane strony: Podcast (784), Home (578), Polacy na Śląsku (264), O nas (140), Rocznice (129) i inne.
Najczęściej wykorzystywane media społecznościowe / przeglądarki: Facebook (790), Przeglądarki (263), Twitter (66) i inne.