Podcast #2historykow1mikrofon. Podsumowanie 2021

Zacznij słuchać

Zanim wystrzelą pierwsze korki szampana, krótkie sprawozdanie roczne. A jesteśmy bardzo zadowoleni… Nagraliśmy 46 odcinków (w tym jeden specjalny), zmodernizowaliśmy stronę internetową, zakupiliśmy nowy sprzęt i oprogramowanie, a także złożyliśmy grant i uzyskaliśmy finansowanie! O tym ostatnim poinformujemy w najbliższy poniedziałek. Jednak najbardziej cieszy nas wzrost liczby słuchaczy o 126% (do roku 2020), a także abonentów podcastu i newslettera. W tym miejscu chcemy wszystkim, którzy nas słuchają w kraju i zagranicą, pięknie podziękować.

Moda na podcasty

Zainteresowanie podcastami nie maleje. Codziennie pojawiają się nowe propozycje. Z podcastami na tematy historyczne nie jest wszak najlepiej. Nasze koleżanki i koledzy nie doceniają chyba należycie możliwości tego medium w popularyzacji wyników naszej pracy. Wprawdzie pojawiają się kolejne inicjatywy, jednak zwykle brak jest kontynuacji. A szkoda. Trwająca obecnie ewaluacja dyscyplin naukowych reprezentowanych w uczelniach wyższych pokazuje, że podcasty z powodzeniem można wykazać w trzeciej części oceny (tzw. ocena wpływu).

Nas przede wszystkim cieszy fakt, że mimo rozlicznych zajęć udało nam się nagrać w ciągu roku 46 odcinków. Poza przerwą wakacyjną nasz podcast ukazywał się (w miarę) regularnie w poniedziałki o godzinie 8.00. Na przeszkodzie nie stanęła też trwająca nadal pandemia. Szybko znaleźliśmy alternatywę do nagrań stacjonarnych.

Do rozmowy wprowadziliśmy nowy dział poświęcony lekturom. Był to chyba strzał w dziesiątkę. W każdym odcinku krótko omawiamy książki, artykuły prasowe, przedstawiamy projekty internetowe i podcasty. Wydłużył się także czas naszych rozmów. Średnio każdy odcinek ma teraz od 50-60 minut. Wzrosła również aktywność naszych słuchaczy. Dzielą się z nami uwagami krytycznymi, podpowiadają tematy. W przyszłości musimy jednak bardziej zadbać o komentarze pod nagraniami.

Technika nagrania

Stale doskonaliliśmy nasz warsztat. Wymuszał to tryb naszej pracy (obowiązki służbowe) jak i okres pandemii. Częściowo nagrywaliśmy stacjonarnie, częściowo online. W tym drugim przypadku korzystaliśmy początkowo z programu Zencastr, jednak do końca jakość nas nie satysfakcjonowała. Postanowiliśmy skorzystać z innego programu, Riverside.fm. Okazją do zmiany był Black Friday i możliwość zakupienia profesjonalnej wersji z dużym rabatem. Obecnie jakość dźwięku nas zadowala, ważny jest też dobry kontakt z działem technicznym producenta programu.

Podcast #2historykow1mikrofon. Technika nagrania

W tym roku zakupiliśmy nowe urządzenia (rejestratory dźwięku) oraz mikrofony (po długich poszukiwaniach i testach zdecydowaliśmy się na klasyczne mikrofony Shure SM78). Ostatnie odcinki nagraliśmy już z ich pomocą.

W edycji niewiele się zmieniło. Nadal korzystamy z programu Hindenburg. Przykładowa edycja wygląda w ten sposób: po nagraniu odcinka stacjonarnie lub online, wstępna edycja odbywa się jeszcze w programie do nagrania (program Riverside.fm przywrócił chwilowo usuniętą możliwość korzystania z funkcji „Magic Editor”). Następnie (źródłowy) plik wgrywam do Hindeburga i dokonuję ostatecznej edycji.

Reakcje

Program Riverside.fm stworzył możliwość produkcji krótkich filmów reklamowych. Jeszcze z tego nie skorzystaliśmy, zastanawiamy się jak to wykorzystać w naszej aktywności. Jak dowodzą nasze statystyki, dużą rolę w promocji odgrywają media społecznościowe, jak Facebook czy Twitter. Z Instagrama nie korzystaliśmy, natomiast pierwsze posty umieściliśmy niedawno w Linkedin.

Zaglądamy na różne strony poświęcone podcastom na Facebooku. Niestety, nie mamy czasu, by stworzyć tam własną stronę. Zwłaszcza jedna z nich wydaje nam się bardzo statyczna, „W ruchu słucham podkastów”. Można zamieścić wprawdzie info o najnowszym odcinku w konkretny dzień wybrany przez administratorów, podzielenie się wszak informacją o innych produkcjach czy problemach graniczy z cudem. Nasza obecność tam ma więc charakter incydentalny. Natomiast bardzo ciekawie zapowiada się kontakt z autorkami innej strony, „Podcast dla firm i freelancerów”.

Postulatem pozostaje dla nas większe zainteresowanie portalami do słuchania podcastów. Wprawdzie jesteśmy tam obecni, jednak nie sprawdzamy liczby odsłuchów, reakcji. Być może w przyszłym roku znajdziemy i na to czas.

Podcast w liczbach

  • Emisja pierwszego odcinka: 9 maja 2020 r.
  • Emisja: w poniedziałek o godz. 8.00.
  • Liczba odcinków: 76 (plus 00. Zapowiedź)
  • Liczba odcinków w 2021 roku: 46
  • Liczba odsłuchów (stan 31.12.2020-31.12.2020) 8333 (w sumie od 9.05.2020 – 12009).
  • Liczba subskrybentów podcastu (tylko wg Soundcloud): 32.
  • Liczba subskrybentów newslettera strony www projektu (stan na 31.12.2021): 26.
  • Liczba (jednostkowych) wejść na stronę www projektu (stan na 31.12.2021): 1678 (wywołań 8286).
  • Liczba wejść na stronę www projektu z podziałem na kraje: Polska (3566), USA (202), Niemcy (200), Ukraina (61), Irlandia (61), Chiny (60), Holandia (29), Austria (21) Francja (19) i inne.
  • Najchętniej słuchane odcinki: 67.  Śmierć i pamięć – kulturowe oswajanie eschatologii (633), 19. Każde pokolenie ma … swoją historię (486), 50. 50 na 50 (228).
  • Najczęściej wywoływane strony: Home (2119), O nas (119), Narracja historyczna w potrzebie (108), Fałszowanie historii (73), 50 na 50 (70), Agora, czy folwark (65), Błędy młodości (62).
  • Najczęściej wykorzystywane słuchaczy media społecznościowe / przeglądarki: Facebook (734), Przeglądarki (545), Twitter (171) i inne.

NEWSLETTER

Jeśli chce Pani/Pan być na bieżąco informowana/y o najnowszych odcinkach podcastu, prosimy o zapisanie się na bezpłatny newsletter i dołączenie do innych subskrybentów.
Zamawiając bezpłatny newsletter, akceptuje Pan/Pani zasady opisane w Polityce prywatności. Wypisanie się z prenumeraty newslettera jest możliwe w każdej chwili.

Wypisanie się z prenumeraty newslettera jest możliwe w każdej chwili.
Udostępnij

Translate »