Nasz zaległy odcinek rozpoczęliśmy od przeprosin… ale idziemy dalej. Zastanawialiśmy się nad funkcjonowaniem feminatywów na kanwie problemów słownych jednego z nas. Omawiając książki zwracaliśmy uwagę na funkcjonowanie historii w dyskursach. Tych szerszych, także historycznych, ale też węższych, dotyczących naszego – historyków – środowiska.
Wskazywaliśmy na możliwości działania na rzecz odnawiania pewnych inspiracji, powracania do myśli, o których nie zawsze dziś się pamięta. Odnajdywaliśmy te wątki w lekturach bardzo różnych od siebie. A jednocześnie podnosiliśmy znaczenie wchodzenia poprzez nie w dialog z kulturą w wymiarze światowym.
Nauka dzieje się bowiem i tu, w naszym lokalnym otoczeniu, ale też poza nim, szeroko. W zasadniczej części nawiązaliśmy do dwóch opracowań – ankiety o sposobie postrzegania uniwersytetu i miejsca uczonych w nim przez profesorów pracujących na uczelniach niemieckich oraz opracowania o przyszłości edukacji anonsowanego w minionym tygodniu przez jednego z nas.
Zwracaliśmy uwagę na wagę kreatywności i empatii w czasach nadchodzących do nas bardzo szybko. Podkreślaliśmy indywidualizację nauczania i uczenia się. Ale zwracaliśmy też uwagę na niebezpieczeństwa i niewiadome, jakie kryją się za tymi zmianami edukacyjnymi.
Świat zmienia się błyskawicznie i jeden z nas miał wrażenie, że o ile kiedyś zmiany w edukacji, dystrybucji wiedzy poprzedzały zmiany kulturowe i cywilizacyjne, to dziś jest odwrotnie, to nauczanie nie nadąża za zmianami cywilizacyjnymi. Czy będzie to miało pozytywny skutek dla społeczności ludzkiej? Cóż, przekonamy się…
Wymienione w czasie audycji publikacje i materiały:
- Public history in Poland, ed. by Joanna Wojdon, New York and London, Routledge, 2021
- A Castle as a Status Symbol, red. Artur Boguszewicz, Janina Radziszewska, Wrocław, Uniwersytet Wrocławski, 2021 (Castrum Bene 15, Studia Castellologica 1)
- Andrzej Walicki, PRL i skok do neoliberalizmu, t. 1-3, Warszawa 2021
Soraya Kuklińska, Oskar Dirlewanger. SS-Sonderkommando „Dirlewanger”, Warszawa 2021 - Przemysław Wiszewski, Akademicy – powołanie, wizja, ograniczenia
Projekt: Ślad pokoleń. Od synagogi do Żydowskiego Domu Modlitwy w Bytomiu - Joanna Lusek, Dwa światy. Od synagogi do Żydowskiego Domu Modlitwy w Bytomiu, Bytom 2021
- Podcast historyczny „Jedyny taki koncert. Co łączy Bronisława Hubermana z Bytomiem?”